Digital Excellence Meet-Up #2: Innovatie

Rocco van den Berg, Innovation Lead van de Digital Accelerator Unit van Philips, sprak tijdens Noun’s tweede Digital Excellence Meet-Up over innovatie via acceleratorprogramma’s. Hoe werkt zo’n accelerator? En welke rol kan een product owner hierin spelen?

 

Versnelde innovatie

Om innovatie in goede banen te leiden gebruikt Philips acceleratorprogramma’s. Hierin worden ideeën voor nieuwe producten voor Philips Health Care onderzocht. Binnen 3 maanden worden verschillende ideeën ontwikkeld en getest om uiteindelijk één concept verder uit te werken tot project.

Dit concept wordt vervolgens door specialisten verder onderzocht. Zij focussen zich op vragen als: is er een markt voor dit product? Wat zou het verdienmodel zijn? En is het technisch en organisatorisch haalbaar? Dit proces van validatie wordt ook wel ‘downloaden' genoemd. Naar aanleiding van het ‘downloaden’ werken zij de concepten verder uit tot uitvoerbare projecten.

Noun Meet-up Digital Excellence
 

Wat vraagt dit van de product owner?

De product owner speelt een cruciale rol in het innovatieteam. Hij of zij is het gezicht van het product naar zowel de interne als externe stakeholders. Acceleratortrajecten hebben een flexibele product owner nodig.

Het ‘corporate denken’ ligt altijd op de loer maar juist een brede blik is belangrijk voor het proces. Als product owner moet je mee kunnen en durven denken, ook buiten je eigen werkveld.

 

4 tips van Rocco

Rocco is nu bijna 4 jaar bezig met zijn acceleratorprogramma. De eerste producten voor consumenten en bedrijven die in een accelerator zijn ontwikkeld komen inmiddels op de markt. Zijn tips voor product owners die zelf een innovatietraject instappen:

1. De link met de business (unit) is cruciaal.
Zorg dat zij vanaf de start een onderdeel zijn van het project - bijvoorbeeld met budget en mankracht.

2. Align, but not full time!
Het contact met stakeholders is belangrijk, maar het ontwikkeling van concept naar project heeft ook tijd en ruimte nodig. 

3. Valideer, maar accepteer ook risico’s. 
Natuurlijk probeer je zo veel mogelijk informatie boven water te halen, maar soms loopt het toch mis. In deze fase kan en mag dat.

4. Behandel het product alsof het jouw toekomstige bedrijf is. 
Steek er veel tijd, aandacht en moeite in. Werk met passie aan het product, daar wordt het alleen maar beter van.
 

Wil je meer Digital Excellence?