Digital Excellence: de routeplanner (deel 1)

Hoe vind je jouw route door het agile landschap? Noun ontwikkelde het Digital Excellence principe om je hierbij helpen. Een helder startpunt maakt het nu eenmaal makkelijker om te zoeken naar de juiste richting en de juiste tool die voor jou nuttig zijn. In de serie blogposts "Over Digital Excellence" lees je er meer over. Dit is deel 1.

Weet je nog? De eerste keer dat je in New York, Tokyo, Berlijn of Parijs aankwam. Misschien had je wel een rugzakje op of je moderne rolkoffer aan je hand. Maar je stond vast en zeker op een willekeurig station te zoeken naar waar je in godsnaam was en hoe je via het creatief volgen van de vele gekleurde lijntjes op je plek van bestemming zou komen. Er waren meestal 3 scenario’s:

  1. Je hebt het inzicht of geluk om jezelf efficiënt naar je bestemming te bewegen. Dit velen helaas niet gegeven.
  2. Je probeert het gewoon en accepteert een mogelijk flinke omweg. De zogenaamde "lekker op avontuur" aanpak.
  3. Of je stapt op een medereiziger of “officieel uitziende” medewerker af. De veilige optie.

Ditzelfde gevoel overvalt mij steeds vaker als ik het over agile’ heb. Sinds een jaar of wat worden we overspoeld met het agile evangelie. Wat ooit eenvoudig begon met een bullet list van goede voornemens is geëxplodeerd tot een landschap van werkvormen, aanvliegroutes, uitgangspunten en meningsverschillen dat zijn weerga niet kent. Deloitte maakte er eerder dit jaar een schitterende "subway map" van.

Net als op het metrostation vragen de meeste zich af hoe ze in godsnaam op hun specifieke plaats van bestemming komen. En logischerwijs gelden hier dezelfde 3 oplossingsscenario’s. Veel van onze klanten vragen ons, om hen te helpen met het bepalen van wat de juiste route is voor hen. Immers, er zijn weinig businesscases waarbij je “lekker op avontuur gaat”. En binnen organisaties zijn niet altijd de resources aanwezig om een efficiënt pad uit te stippelen.

Om aan deze vraag te voldoen zijn wij het agile landschap gaan benaderen als gereedschapskist. Wij proberen steeds de juiste gereedschappen te pakken om onze klanten verder te helpen. Om goede keuzes te maken, verdelen we de toolbox in twee logische delen: hoe ben je georganiseerd en hoe ontwikkel je je producten, diensten en kanalen?

We weten het, alles is makkelijker met een labeltje erop. Daarom zijn we de term Digital Excellence gaan gebruiken: het juiste samenspel tussen hoe je je organiseert en waaraan je werkt. Dat ziet er dus zo uit:

digital excellence routeplanner

We hebben geleerd dat het belangrijk is om eerst te bepalen waar je als organisatie staat ten opzichte van Digital Excellence, voordat je jouw route bepaalt. Een helder startpunt maakt het namelijk makkelijker om te zoeken naar de juiste gereedschappen die je verder helpen. Het maakt de kans om efficiënt op je eindbestemming aan te komen een stuk groter. Bij Noun ontwikkelden we daarom een Company Scan om dit startpunt vast te stellen en zo van daaruit een routekaart te maken.

In een deel 2 zullen we dieper ingaan op één van de twee parameters van Digital Excellence – de organisatie.