Digital Excellence Meet-Up #1: de learnings

Iedere maand organiseren we bij Noun een Meet-Up over onderwerpen binnen het kader van Digital Excellence. Je bent van harte welkom om deze bij te wonen (gratis) en samen met ons onder het genot van een hapje en een drankje ervaringen en vragen uit te wisselen over het onderwerp van de avond. Heb je de Meet-Up gemist? Kan gebeuren, we zien je graag volgende keer. Speciaal voor jou hier de learning van de eerste Meet-Up!

Noun meet-up digital excellence

Tijdens Nouns allereerste Digital Excellence Meetup gaf Jasper Olieroock, strategy director van zusjes Soda en Resoluut, een blik op de toekomst van UX-design en de rol die ‘motion’ daarin speelt. Wat had hij te vertellen?

1. Een nieuwe tool in je UX-toolkit

Met motion kun je je klant nog beter van dienst zijn, omdat je ze nog beter door je digitale kanaal kunt leiden. Meer ruimte voor de content, zonder dat de gebruiker bijvoorbeeld het menu mist. Laadtijden worden niet als storend ervaren doordat de animatie een verhaal vertelt en je meeneemt in wat er gebeurt. Bovendien biedt het nieuwe kansen voor het versterken van je merkgevoel. Motion als lichaamstaal van je applicatie, zogezegd.

2. Nieuwe kenniskansen op visueel- en interactiedesignvlak

Het vak van visueel- en interactiedesigner wordt veel complexer, omdat je ook moet begrijpen hoe motion werkt, wiskundig en natuurkundig gezien. Net als in de echte wereld reageren features op elkaar, bewegen dingen op een bepaalde manier en zijn ze ‘context aware’. Reden te meer om er als bedrijf voor te zorgen dat jij die vakidioot vindt die jouw site dat extra duwtje in de goede richting geeft.

meetup 1.jpg

3. Motion is nog volop in ontwikkeling

Op dit moment zijn we nog volop aan het pionieren. Niet voor niks dat hippe merken als Google (filmpje) en Uber hiermee als eerste aan de slag zijn gegaan. Maar het moet nog wel naar een subtiel niveau teruggebracht worden. Nu zijn we daar nog niet: motion is nog geen gemeengoed en moet zich als concept nog uitbalanceren naar een subtiel en functioneel niveau.

De visie van een Product Owner

Jasper was niet de enige spreker die avond. Jan Willem Grift, product owner eCommerce bij NS, vertelde over zijn rol als product owner. Zijn quote van de avond wat mij betreft: ‘Om de wensen van je stakeholders meetbaar te maken, maak ik gebruik van een product specifieke meetlat. Daarmee prioriteer ik samen met de stakeholders hun wensen.’