Digital Excellence: het product

Ieder product heeft een cyclus. Je initieert, realiseert, en optimaliseert het. Je gaat voor maximale groei. Uiteindelijk zal je gaan innoveren binnen je proces, marketing of het product zelf, of, wie weet, zelfs iets radicaal anders doen. De vraag is: waar staat jouw product? Immers, per fase zijn er weer andere gereedschappen om je verder te helpen.

scrum board with product owner and scrum master

 

Kijk vooruit

Je kunt niet continu bezig kunt zijn met het optimaliseren van je huidige product of het oplossen van bestaande problemen. Om als organisatie waarde te blijven leveren voor je klanten moet je ook tijd steken in groei en innovatie. Hoe dat eruit ziet? Matt Hunter geeft dit weer in een zeer bruikbaar model. Een gangbaar uitgangspunt is dat je zo’n 70% van je tijd steekt in je huidige business, 20% in groei en 10% innovatie.


Kies de juiste methode

Iedere fase vraagt om een andere manier van werken. Neem Lean Product Development bijvoorbeeld. Deze methode werkt prima in een innovatietraject waarin je klantwaarde - het waarom - wilt valideren, terwijl in de optimalisatiefase van je product de focus ligt op de ‘wat’. Scrum of Kanban helpen je dan veel beter om snel waarde bij je klanten te krijgen. Kortom: kies een methode die past bij de fase waar jouw product zich in bevindt.

 

Zoek de juiste specialisten

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar in verschillende fases heb je verschillende soorten mensen en expertises nodig. Toch gebeurt het vaak dat de kennis en kunde niet leidend is in de keuze voor een bureau of verantwoordelijke medewerker. Daarnaast zijn bepaalde methodes geschikter voor een bepaalde fase. De keuze voor een methode bepaalt ook welke mind- en skillset je nodig hebt. Design Thinking principes vragen een heel ander soort specialist dan bijvoorbeeld Feature Driven Development.

Om je een beetje op weg te helpen, hebben we enkele gangbare methodieken uit het Agile landschap in het model van Hunter geplaatst. Let op, in deze plaat staat meer dingen niet dan wel, maar hopelijk helpt het je een beetje op weg!
 

 

Dit was deel 3 van een serie blogposts over Digital Excellence.