Verschillende smaken product owner?

Product Owner zijn is een vak. Een vak dat stoelt op bepaalde basisprincipes, maar daarnaast vele smaken kent. De invulling van het vak kan per organisatie en/of product verschillend zijn. Niets ergs aan, maar wel belangrijk om je bewust van te zijn wanneer je als organisatie overweegt een (interim) Product Owner aan te stellen, of wanneer je zelf op zoek bent naar een baan als Product Owner. In deze blogpost zetten we een aantal zaken op een rijtje.

 

De basis

Iedere Product Owner heeft een aantal verantwoordelijkheden, die samen de basis vormen van het vak. Een Product Owner:

  • Heeft een visie over het product waaraan gewerkt wordt. Deze visie komt vaak tot stand in samenwerking met of in opdracht van de primaire stakeholders.
  • Is in staat helder en motiverend te communiceren over deze visie richting zijn (interne en externe) team(s) enerzijds en alle stakeholders anderzijds.
  • Ondersteunt zijn/haar visie met een (steeds evoluerende) agile roadmap. Hiermee worden heldere doelen gesteld.
  • Geeft duidelijk aan welke activiteit de hoogste prioriteit heeft en waarom dit zo is.
  • Zorgt ervoor dat de user stories op de product backlog voldoende zijn uitgewerkt om het team in een optimale cadans te krijgen en te houden, terwijl zij zoveel mogelijk klantwaarde realiseren.

 

De smaken

Naast deze basis verantwoordelijkheden, zijn er verschillende factoren die ervoor zorgen dat het vak van de Product Owner per organisatie anders wordt ingevuld. Dit leidt dus tot verschillende smaken binnen het werkveld van de Product Owner. Welke zaken beïnvloeden de boel?

1. De achtergrond van de Product Owner zelf.

De rol van Product Owner is ontstaan door de verschillende vormen van Agile werken. De oorspronkelijke theorie achter de invulling van de rol is een combinatie van niet-agile rollen zoals de projectmanager, de business analist, de productmanager en de inhoudelijk expert. Bij het selecteren van een (interim) Product Owner is het belangrijk te bepalen waar het zwaartepunt van de werkzaamheden ligt: een goed draaiend team heeft wellicht baat bij een Product Owner met meer faciliterende skills zoals een projectmanager vaak heeft. Het andere team vraagt wellicht meer de inhoudelijke achtergrond van een Business Analist om gedegen keuzes te maken.

2. De organisatievorm

De manier waarop de organisatie rondom de Product Owner is opgezet, heeft ook impact. Het invullen van de Product Owner rol in een platte startup vraagt hele andere vormen van daadkracht dan diezelfde rol in een grote, hiërarchische corporate. Bekijk dus goed welke ervaring de Product Owner op dat gebied meebrengt. Je hoeft niet altijd te kiezen voor het meest logische – een andere benadering kan verfrissend werken, maar bedenk wel of dit ook de kans op een succesvol product vergroot.

3. Waar staat het product?

We kennen allemaal de product life cycle. Heel plat gezegd begint deze bij het het productidee (“innovatie”), gevolgd door de realisatie. Vervolgens ben je in business en ben je in staat te groeien door het product te optimaliseren. Door daarnaast op het gebied van proces of marketing aan wat knoppen te draaien kun je ook daar nog wat winst boeken, tot er uiteindelijk een fase van afbouw, of overgang naar een nieuw product, volgt.

Deze fases stellen andere eisen aan het team, en dus ook aan de Product Owner, die aan het product werkt. Voor de details hierover verwijzen we je graag naar de blogpost over “Digital Excellence ontleedt: het product”.

In de realisatiefase zien we vaak dat het waarom en het hoe van het product vaak al helder zijn. De Product Owner en zijn team focusessen zich op de wat: uitgewerkte features die samen een diverse user journey’s vormen met ieder een bepaalde klantervaring. De klant is hier vaak kwantitatief aanwezig d.m.v. website statistieken of uitgebreide user testen. Dit is anders als je in een innovatiefase zit, en de focus ligt op het waarom en hoe van een potentieel product.

Een ander voorbeeld is het optimaliseren van een bestaande sales funnel. Dit vraagt analytisch vermogen, kennis over data analyse en creativiteit in het vinden van gedetailleerde oplossingen die direct impact hebben op de sales. Een heel andere situatie als wanneer de opdracht het samenvoegen van twee oorspronkelijke aparte verkooptrajecten tot één is. Hierbij zouden interne organisatiepolitiek en IT-kennis een belangrijke aanvullende rol kunnen spelen.

Conclusie

Wat hopen we dat je hieruit onthoudt? Dat het belangrijk is om te weten wat je wilt vragen van een Product Owner. Heb je dit goed in kaart, dan zal het gemakkelijker zijn om de juiste (interim) Product Owner aan te stellen. Hulp nodig? Bel ons even, dan helpen we je!