Scrummen bij Simyo

Een organisatie agile inrichten is geen eenvoudige taak. Maar bij sim only telecomprovider Simyo zijn ze al een eind op weg naar Digital Excellence. Zo’n 9 maanden geleden is Simyo gestart met een scrumteam. En met resultaat: op 1 december zijn ze verkozen tot ‘Website van het Jaar 2016’ in de telecombranche. Met Jeroen Oosterbaan Martinius, Online Marketing Manager Simyo, blikken we terug op het proces.


Jij bent verantwoordelijk voor de paid en earned marketing, online service, online branding, online sales en de aansluiting tussen alle onderdelen. Dat is een behoorlijke portefeuille. Waarom heb je gekozen voor het oprichten van een scrumteam binnen Simyo?

Jeroen: “Toen ik in november vorig jaar binnenkwam bij Simyo was één van mijn eerste opdrachten om het Online Team sneller en zichtbaarder te laten werken. En toen zijn we maar gewoon met Scrum begonnen.”

 

En? Hoe ging dat?

Jeroen: “Uiteraard zijn we niet zomaar van de één op de andere dag begonnen. We hebben niet een paar post-its besteld en zijn aan de slag gegaan. Al moet ik zeggen, dat het eigenlijk niet veel scheelt. Zelf was ik in mijn tijd bij Sanoma en HBO al overtuigd geraakt van de principes achter agile werken.”

 

Wat maakt agile methodes interessant voor Simyo?

Jeroen: “Agile methodes hebben veel van de principes waar ik eigenlijk al mee gewerkt heb. Bij Simyo merkten we dat er behoefte was aan sneller toevoegen van waarde. Dat is natuurlijk waar het ‘agile-zijn’ om draait.

Maar dan is de vraag: hoe pakken we dit aan? Dit hebben we zowel intern besproken als met onze (externe) developers en designers. Naar aanleiding hiervan besloten we alle disciplines bij ons in huis te halen. Iedereen in één ruimte, designers en developers aan één blok samen aan het werk, met duidelijke kaders, en met een duidelijke rolverdeling. Dit is al de helft van het werk geweest.”

scrum board Simyo

 

En wat was dan de andere helft van het werk?

Jeroen: “Vervolgens was het een kwestie van de randvoorwaarden inrichten. Denk daarbij aan de werkplekken, de scrummuur en de organisatie meenemen in deze ‘nieuwe’ werkwijze. En hier zit in mijn ogen vaak nog een uitdaging. Zowel het team als de organisatie kunnen wel werken met Scrum, maar dan ben je niet automatisch agile.

Eén van mijn stokpaardjes is: Scrum is een manier van werken, agile een manier van denken, een state of mind. Je kan niet verwachten dat door mensen fysiek bij elkaar te zetten ze ineens volledig agile zijn. Daarbij is het de rest van de organisatie die ook mee zal moeten in dezelfde denkwijze om aansluiting met elkaar te houden. De hele organisatie moet eigenlijk op ‘wendbaarheidstraining’.” 

 

Wat helpt daarbij in jouw ogen? 

Jeroen: “Dat je in staat bent om kritisch te reflecteren op het proces. We hebben onlangs een evaluatie gehad over 9 maanden Scrum bij Simyo vanuit het Online Team. Daaruit kwam onder andere naar voren dat intern de ervaringen positief zijn. Er is sneller resultaat en dat resultaat is ook eerder live, en dus zichtbaar.

Zoals Bart, onze General Manager, tijdens de evaluatie zo mooi zei: “Er zit een stuk meer energie en productiviteit in het team. Dat straalt af op de rest van de organisatie.” In plaats van grote projecten met lange aanlooptijd proberen we nu iedere 3 weken stapsgewijs nieuwe features live te zetten. Zo kunnen we sneller waarde toevoegen voor onze klanten en deze als het nodig is verbeteren.

Het feit dat we nu met alle disciplines in-house zitten, een enorm scrumbord hebben, de Product Owner met stakeholders praat en snel dingen voor hen kan opleveren levert goodwill op binnen de hele club. En dat werkt voor ons alleen maar positief.”

 

Als je terugkijkt op 9 maanden Simyo Scrum, wat zijn de belangrijkste inzichten die je hebt opgedaan?

Jeroen: “Wees zichtbaar. Zorg binnen het team voor transparantie met het scrumboard. Gooi Jira of je andere digitale backlog tool de deur uit als je hem niet direct nodig hebt voor issue management of outsourced werken. Laat iedereen, zowel binnen het team als binnen de rest van de organisatie, zien waar je mee bezig bent.

Laat zien wat je roadmap is en hoe hetgeen waar je nu mee bezig bent hieraan bijdraagt. Naast het feit dat dit zorgt voor inzicht en vertrouwen, zorgt dit ook dat je elkaar kunt aanspreken op waar je mee bezig bent. Het zorgt voor teambuilding. Het is namelijk best balen als de post-its niet op done hangen.”