Meester van Scrum 

Bij Wehkamp is onze Marco als 'servant leader' aan de slag gegaan. Een design team met creatievelingen en een business die het snapt. Ook een volwassen team heeft een Scrum Master nodig om continue te verbeteren. 

Als design team waren we verantwoordelijk om een optimale customer experience te creëren voor een nieuw product. Onderdeel van dit traject was dan ook om vanuit diverse design invalshoeken een customer journey te designen en voor te leggen aan gebruikers van Wehkamp tijdens verschillende user tests. Op basis van die output itereerde we de designs steeds verder totdat we in de ogen van de klant, Wehkamp en het team een optimale customer experience hadden bereikt. 

 

     
     

    Rollen

    • Scrum Master

    Team

    • Product Owner
    • Business Owner
    • UX Researcher
    • Twee Interaction Designers
    • Visual Designer
    • Copywriter

    Key Figures

    Product Lifecycle

    Customer Lifecycle.png

    Project Type

    Project Type.png

    Marco:

    "Als Scrum Master bij Wehkamp van het design team lag mijn focus in dit project bij:

    • Ervoor zorgdragen dat de Business Owner en Product Owner weet hoe de Product Backlog te ordenen zodat de maximale waarde verkregen kan worden.
    • Helpen van medewerkers en belanghebbenden bij het begrijpen en doorleven van Scrum en empirische productontwikkeling.
    • Het faciliteren van Scrum gebeurtenissen wanneer gevraagd of nodig.    
    • Het Ontwikkelteam helpen bij het maken van producten van hoge waarde.
    • Het verwijderen van belemmeringen in de voortgang van het Ontwikkelteam.
    • Initiëren van veranderingen die de productiviteit van het Scrum Team verhogen.
    • Inzicht verkrijgen in de product planning in een empirische omgeving.

    Al met al een hele toffe opdracht, met mooie mensen en mooi resultaat." 


     
    Mac-1.png

    Soda Team - Velocity vs Uren
    Voor dit project hebben we ervoor gekozen om niet direct alle skills ‘aan’ te zetten maar te kijken naar wie, wanneer, (de meeste) value kan leveren. Dit gaf een extra dimensie aan teamcommunicatie en sprint planning. Hoe zorg je dat nieuwe teamleden zich thuis/betrokken voelen? Hoe hou je rekening met wisselende uren tijdens je sprint planning?

     
     
     
     

    MVP user test

    Het bouwen gaat om eenvoud, de kunst van het maximaliseren van het werk dat niet gedaan hoeft te worden. Daarom hebben we naast een feature rijke customer journey ook een minimale feature set prototype laten user testen. Zo kunnen we met meer zekerheid zeggen dat als we de minimale feature set laten ontwikkelen dit geen negatieve impact heeft op de customer experience.

    Mac-3.png
     
     
     
     
    Mac-2.png

    Vier je successen

    Het Soda team was eager en voortvarend. Juist voortvarende teams vergeten nog wel eens terug te kijken. Dit team niet. Hoe goed hebben we het gedaan afgelopen sprint? Hoe verliep de samenwerking? Wat hebben we afgerond? Alles. Hoe blij waren de stakeholders met het resultaat? Wow. Pak een moment om met je team successen te vieren, structureel. En doe dat buiten ’t gebouw waar je werkt.

     

    Team